Senaste äventyren i bilder

Har spenderat några dagar i Huaraz,som är en stad i västra Peru, på ca 3000m.ö.h.i de Peruanska Anderna. Det är dit folket här åker för att utöva vintersporter bl.a. I regionen (som heter Ancash) ligger även Perus högsta berg (och Sydamerikas fjärde högsta), Huascarán på 6768m.ö.h. Omgivningen runt berget hör till nationalparken med samma namn, och det är där endel av bilderna är tagna. Mitt besök i nationalparken ägnade jag åt att knalla upp till Laguna 69, som ligger på ca 4600m.ö.h., vilket var en vandring t/r på 1,8 mil. JOBBIGT!
Förutom det som syns på bilderna så provade jag canyoning, bergsklättring i vattenfall, kul men svårt!
Lite mer historia om Ancash; 1970 registrerades en av de värsta naturkatastroferna i Perus historia, när en jordbävning (uppmätt till 7,8 på Richterskalan) med efterföljande jordskred begravde två hela städer (orter), varav jag besökte en; Yungay. Där ska 17000 människor mist sina liv.
 
Puenting (variant av bungyjump)
 
Linbana mellan två berg
 
Bergsklättring
 
Påväg upp emot laguna 69 i nationalparken Huascarán
 
Påväg upp emot laguna 69
 
Jag var lagom död påvägen upp...
 
Laguna Llanganuco (inte den på toppen)
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lovisaperu.blogg.se

Den här bloggen har handlat om mitt liv i Peru, där jag spenderade 6 månader. Många upplevelser finns i text, men även i bild. Jag som skrivit heter Lovisa, är 22 år ung och har precis börjat resten av mitt liv! Kontakt: [email protected]

RSS 2.0