Äventyr i Lima

20 grader och dimma/moln, säger väderprognosen. Varje dag. När jag kliver upp på morgonen och tittar ut, är det 20 grader och mulet. Varje dag. Det är så det fungerar här. Jag har vant mig nu, efter snart två veckors längtansfullt blickande upp mot molnen för att se om solen gömmer sig där någonstans. Som ett barn som leker kurragömma blev ingen gladare än jag när solen kl 12 idag bestämde sig för säga; Tittut! Genast packade jag ihop lite matsäck, mina studieböcker och sprang ner i parken här intill och la mig. Aaaaaaah, lättnadens suck!
Peruaner (som inte vill bli solbrända) gick förbi och gav mig konstiga blickar, efter några timmar gick en elegant  dam förbi och sa artigt att "Om du ligger i solen kommer du bli brun och kanske röd". Jag log tillbaka och sa att vi som är från Sverige vill vara bruna. Jajamen, tänk vad det kan skilja sig.
 
Hur som helst, denna lilla visit av herr/fru sol gjorde mig tvungen att skjuta upp de egentliga planerna för dagen- att skriva in mig på en skola för att få privatlektioner i spanska. Så med hjälp av Öppna Händers egen stjärna Sebastian, tog jag mig med bussarna till Arequipa, där skolan ligger. Denna utflykt resulterade i en något smalare plånbok och uppbokade tisdag- och torsdagkvällar framöver- här ska snackas spanska! Ni som känner mig väl skulle vara imponerade, för trots brist på lokalsinne (och ibland vanligt logiskt tänkande), åkte jag bara typ 10 min för långt och på andra försöket träffade jag rätt i bullseye! Sen ska jag inte gå in närmre på tiden det tog att hitta en bankomat trots vägbeskrivning från receptionisten på skolan... Men men, slutet gott, allting gott!
 
Igår var jag på den andra skolan för första gången, den ligger i en by som heter Villa el Salvador och är minst lika mysig som Pachacutec. I den skolan går yngre barn som studerar grundämnena, matematik, engelska, spanska mm. Återigen kom jag hem full av intryck, bara bra sådana förstås!
Morgondagen ska jag också tillbringas i Villa el Salvador med dessa underbara människor. När jag jobbar i Villa el Salvador åker jag hemifrån vid 13, och kommer hem kanske 20, så den undevisningen är på eftermiddag/kväll.
 
Bjuder på en väldigt gammal bild från en legendarisk spanskalektion på gymnasiet, "Cerca de la playa" visst?
 
Te veo muy pronto!
-Lovisa


Kommentarer
Amanda

Så fint att hitta hit och se att du har det bra!! Skicka gärna ett mail nån dag så jag har en adress :)
Kram!

Svar: Absolut! Ett mail är på ingång! :) Kram
Lovisa

2013-05-15 @ 15:45:58


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lovisaperu.blogg.se

Den här bloggen har handlat om mitt liv i Peru, där jag spenderade 6 månader. Många upplevelser finns i text, men även i bild. Jag som skrivit heter Lovisa, är 22 år ung och har precis börjat resten av mitt liv! Kontakt: [email protected]

RSS 2.0