Avokados och Alfredo

Hola!
Har just tryckt i mig den godaste av Pasta Alfredos du kan tänka dig. Vem kunde tro att den fanns i Peru? Inte jag iallafall... Hur som helst, har jag ägnat dagen till studier, träning och sightseeing på egen hand.
Dagen började med ett trevligt skypesamtal med min far, sen ägnade jag 1,5 timme åt powerwalk kombinerat med frekvent letande efter en kiosk att köpa en karta över San Miguel i, ju fler kiosker jag frågade i "Tienes una mapa de San Miguel", desto större var risken att jag inte skulle hitta hem igen, jag insåg mitt moment 22 och la mer energi på att gå än att leta. Kom hem utan karta men med trötta ben, dags att duscha och laga lunch.
Hur f*n fungerar en gasspis? Ringer pappa, min räddare i nöden, men inte hjälpte det, kontaktar paret som bodde i lägenheten innan, som varit snälla och lämnat telefon mm till mig. Jackpot! Nu har jag ett fullt fungerande kök. Tackarrrr!
Det var lite sent för min spis att börja fungera dock, så jag hade hunnit sätta i mig en väldigt god avokado och gjort mig i ordning för att gå ut. Knallade ner till Plaza San Miguel och gick in på ett internetcafé för att be dom skriva ut en karta åt mig, det ordnade killen på ett kick. Stackarn, kunde inte varit lätt för honom att förstå min knackiga spanska, men jag fick det jag ville ha och betalade 1 sol för det.
Nästa utmaning var att beställa mat, så jag satte mig på en restaurang i närheten och försökte beställa Pasta Alfredo och Coca Cola, 1 av 2 rätt. Fick min pasta men en Inka Kola, nån gul läsk som är vanlig här, smakar typ smurfdricka om någon minns det?!
Innan jag hann få min mat kom först en engelsktalande servitör fram och ville försäkra sig om att de hade förstått min beställning rätt (bra service!!): "Yes, i ordered Alfredo and cola". Sen kom ytterligare en servitör (dock spansktalande) fram och frågade om han kunde ta min beställning och jag försökte svara något i stil med att hans kollega redan hade hjälpt mig, varpå han rabblade upp några menyförslag (tror jag), jag förstod inte riktigt så jag sa artigt att jag inte talar så mycket spanska. Då skrattar han till och säger på spanska, "Nej men äta ska du väl ändå", och blinkar med ena ögat. Just då kommer den andre servitören med min dricka och då förstår han vad jag försökte säga. Maten sen var, som sagt, i en klass för sig!
Sen var det dags för lite nödvändighetsshopping, men i köpcentrumet ligger även en bio, så jag tittade in för att se om någon kul film visades men det var bara Chainsaw Massacre och IronMan så jag la på minnet att Smurfarna snart har premiär, då ska jag gå dit igen.
I mataffären köpte jag diskborste, tvättmedel, en ananas och (!!!!) till min stora glädje fanns Vaniljcola. Jag älskar det här landet! Allt det betalade jag 18 sol för (typ 45kr), bra affär tycker jag.
Nu sitter jag i min lägenhet och funderar på att gå med en ny bekantskap till "La noche en blanco" eller White Night Festivals. Ska fundera lite till tror jag.
 
Te veo muy pronto!
-Lovisa
 


Kommentarer
Jennika

"white night festival" lät farligt tycker jag!

Svar: Ja, men det är inte så farligt som det låter. Googla så får du se :)
Lovisa

2013-05-08 @ 07:55:55


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lovisaperu.blogg.se

Den här bloggen har handlat om mitt liv i Peru, där jag spenderade 6 månader. Många upplevelser finns i text, men även i bild. Jag som skrivit heter Lovisa, är 22 år ung och har precis börjat resten av mitt liv! Kontakt: [email protected]

RSS 2.0