28 juli

Dagen med stort P, för Peru! Det är Perus nationaldag och firandet är i full gång. Redan innan helgen märkte man detta eftersom folket började röra sig ut från Lima, till andra delar av landet = mycket trafik. Det är också semester i samband med detta, så skolorna (där jag jobbar med), har lov osv. Själv är jag ledig till den 5/8 och då jobbar jag bara en dag, för sen kommer familjen och då är jag ledig igen, även om vi ska besöka skolorna tillsammans så de får se.
Den 28e juli firas eftersom det var då, 1821 (rätta mig om jag har fel) som Peru utropades som självständigt av en trevlig prick vid namn José de San Martín. Tidigare låg Peru under spanskt styre.
Kort version av en historialektion som annars kunde hålla på i dagar, sorry pappa, överlämnar den här delen till dig!
 
För tillfället bär jag röda och vita kläder i Perus ära, medan befolkningen här tyckte det räckte med bara rött, eftersom min hudfärg är vit... Färdigskrivet för idag, måste fira lite också!
 
Felices fiestas patrias, Perú!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lovisaperu.blogg.se

Den här bloggen har handlat om mitt liv i Peru, där jag spenderade 6 månader. Många upplevelser finns i text, men även i bild. Jag som skrivit heter Lovisa, är 22 år ung och har precis börjat resten av mitt liv! Kontakt: [email protected]

RSS 2.0