Buss-fakta

Dags för en revidering och mer djupgående analys av tidigare publicerad fakta angående bussarna här, i landet där tutan ersätter en stor del av befolkningens vokabulär. Det kan vara en ilsken signal som säger "ur vägen idiot" eller en lång, ihållande "här kommer jag och ska köra om alla i full fart"-tutning, likväl kan det ersätta en av de där berömda visslingarna som säger "tjena snygging". Ja, ni förstår säkert.
Hur som helst, förutom detta hemmasnickrade tut-språk så är det en mängd andra saker som sker under en bussresa. Den börjar som sagt oftast med att man vinkar på en buss, på valfri plats, bussen stannar också på mer eller mindre genomtänkt plats. Man kliver på i all hast ackompanjerad till cobradorens gastanden gällande stopp på vägen. Cobrador heter alltså personen som är (som jag tidigare beskrev det) chaufförens högra hand, han/hon verkar som en konduktör och ropar ut vart bussen ska och vad den passerar på vägen och har ansvar för att ta betalt.
När man klivit på så dröjer det oftast en stund tills cobradoren kommer och ska ta betalt, eftersom han/hon måste se till att öppna dörren för nya passagerare hela tiden. Man säger helt enkelt vart man ska och betalar och får en liten biljett. För övrigt är det extremt billigt att åka buss, exempelvis kostar min resa till skolan (på 1,5h) inte mer än 10kr.
Under resan är det inte ovanligt att det kliver på folk som på olika sätt vill tjäna pengar, det kan vara kvinnor och män som säljer godis/chokladkakor osv eller barn som ställer sig och sjunger.
I rödlysen och vid stopplikter är det ofta folk som kommer fram till fönstret på bilarna och vill sälja tidningar, godis, dricka mm eller vill tvätta rutorna på bilen. Det händer också att barn och ungdomar har en liten uppvisning längst fram, ofta är det akrobatik, jonglering osv, för att sen gå fram till bilarna och be om en slant för underhållningen.
I övrigt är standarden på bussarna väldigt varierande, på en del får man knappt plats att stå och gå och än mindre sitta, dörrarna är konstant öppna och det är ganska obekvämt att åka med. Medan vissa bussar är lite större och modernare, med en mittgång och säten på båda sidorna.
Nästan alla sover på bussen, alla utom jag dvs, för mig de gångerna jag slumrat till har det varit en nära-döden-upplevelse: antingen har jag varit en millimeter från att trilla av de minimala sätena, eller missa min "hållplats". Man måste nämligen säga till när man ska av, så säger man inte till är risken stor att man bara bränner förbi.
Men i stort gillar jag bussresorna, de är flexibla, billiga och man får se mycket av omgivningen.
 
Såhär ser en vanlig buss och cobrador ut
http://gomadnomad.com/wp-content/uploads/2010/04/IMG_3762.jpg
 
Te veo muy pronto!
-Lovisa


Kommentarer
Anonym

Jag tror att jag nöjer mig med att åka buss på Värmdö motorväg, visserligen lite ryckigt ibland men mycket säkrare.

2013-05-23 @ 19:29:51


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lovisaperu.blogg.se

Den här bloggen har handlat om mitt liv i Peru, där jag spenderade 6 månader. Många upplevelser finns i text, men även i bild. Jag som skrivit heter Lovisa, är 22 år ung och har precis börjat resten av mitt liv! Kontakt: [email protected]

RSS 2.0