På plats

Hej!
Efter en lång resa på närmare 27 timmar kom jag fram till min lägenhet igår.
Startade 04.00 från Tyresö, pappa skjutsade mig till Arlanda terminal 5. Väl där hittade vi inte min avgång, är det inställt? frågade vi oss. Jag plockade upp biljetten och ser att det är visst terminal 2 som gäller. Tur att vi var ute i god tid! När det sen var dags för första bytet i Amsterdam blev jag imponerad av deras moderna flygplats, dock inte lika av deras misstänksamma bemötande;
-Where are you going?
-To Lima, Peru.
-Are you travelling alone?
-Yes.
-Did you pack your own bag?
-Yes.
-Did someone put down something in your bag, that's not yours?
-No.
-For how long will you stay in Lima?
-Six months.
-What's the occupation? Vacation?
-Yes, vacation?
-Ok, so you're going to Lima, alone, for vacation, for six months?
-Yes.
-Well, ok...

Men, förstår att de har ett regelverk att följa, jag blev ju "approved" iallafall.
Planet mellan Amsterdam och Atlanta tog ca 9 timmar, flög med Delta Airlines och kan starkt rekommendera dem! Trevligt bemötande, serviceminded och allmänt bra service.
I Atlanta var det i princip strångmarch för att hinna plocka ut bagaget som personalen var tydliga med att jag måste ta genom amerikansk tull igen. Så jag stod där vid bandet och väntade i ca timme, ända tills dess att bandet stannade. Då gick jag fram till en trevlig man som skrattade hjärtligt och sa "Sweetie, your bag will go all the way to Lima, don't worry, just go that way and you'll go past the line and straight to your gate, but hurry up now!". Så det gjorde jag- trängde mig före hela kön och sprang igenom säkerhetskontrollen, där killen som ställde frågor var betydligt mer trevlig, han tyckte det var tråkigt att mitt första besök i USA bara var en mellanlandning och föreslog att jag skulle komma tillbaka snart.
Hann med planet mot Lima och somnade direkt när jag satte mig, missade middagen, men som tur var satt jag mellan två underbara kvinnor som erbjöd mig delar av deras mat.
I Lima finns det en slumpgenerator, där varje person trycker på en knapp och en lampa lyser sen grönt eller rött, vid det senare får man gå genom en extra säkerhetskontroll och om man har otur även öppna väskan för genomgång. Min lampa lyste klarrött men jag slapp visa innehåller som tur var.
Fick direkt godkänt på mitt förlängda visum, irrade runt i ca 30 min för att hitta Nancy som skulle ta mig till min lägenhet.

Och nu är det en ny dag! Jag har hunnit besöka banken- mindre lyckat eftersom mitt bankkort inte fungerade, så det måste jag ta tag i snart. Tog också en promenad till ett stort köpcenter och köpte lite mat, jordgubbar, bröd och nötter.
Nu sitter jag och väntar på att min hyresvärds son ska hälsa på för att hjälpa mig- de är så snälla allihopa!

Te veo muy pronto!
-Lovisa


Kommentarer
Josefin Lund

Haha!! Jag har också råkat ut för den där slumpgeneratorn på El Salvadors flygplats!! Som tur var fick jag grönt ljus men min lagkompis fick rött och var tvungen att slänga upp allt ur väskan.;) Vad bra att resan och de första dagarna gått bra!

/ Josefin

Svar: Ja, den är inte rolig... Som tur var så var personen framför mig någon slags importör av proteinpulver (om man ska tro det bästa om folk), så all personal var fullt upptagna med att tömma hans väskor med burkar och flaskor fyllda med pulver ;)
Lovisa

2013-05-07 @ 23:21:11


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lovisaperu.blogg.se

Den här bloggen har handlat om mitt liv i Peru, där jag spenderade 6 månader. Många upplevelser finns i text, men även i bild. Jag som skrivit heter Lovisa, är 22 år ung och har precis börjat resten av mitt liv! Kontakt: [email protected]

RSS 2.0